آشنایی با اصطلاحات باربرداری
۱- بار اسمی نهایی(Total rated load):
ماکزیمم باری است که در طول بوم و شعاع کار مورد نظر برای باربرداری مجاز شده است. وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری به عنوان قسمتی از بار محسوب می شود.
۲- بار اسمی(Rated load):

باری است که بایستی بالا برده شود که از کم کردن وزن هوک و دیگر ابزارهای باربرداری از باراسمی نهایی به دست می آید.
۳- ظرفیت باربرداری(Lifting capacity):
ماکزیمم بار اسمی نهایی است که جرثقیل قادر به بلند کردن آن باشد.
۴- شعاع کار(Working radius):
فاصله افقی در سطح زمین از مرکز سوئینگ جرثقیل تا خط عمودی از مرکز بار می باشد.
ماکزیمم شعاع کار، ماکزیمم شعاع کاریست که جرثقیل در آن قادر به باربرداری باشد.
۵- ارتفاع باربرداری(Lifting height):
فاصله عمودی از سطح زمین تا هوک جرثقیل می باشد.
۶- طول بوم(Boom length):
فاصله محوری بین پین اتصال ته بوم و پین اتصال قرقره سر بوم می باشد.
۷- زاویه باربرداری(Elevation angle):
زاویه بین مرکز بوم با خط افق می باشد.
۸- طول جیب(Jib length):
فاصله محوری بین پین اتصال قرقره سر بوم و پین اتصال قرقره روی سر جیب می باشد.
۹- زاویه آفست جیب(Jib offset angle):
زاویه بین مرکز بوم و مرکز جیب می باشد.
۱۰- سرعت باز شدن بوم(Boom extension speed):
بیشترین سرعت باز شدن تلسکوپ بوم می باشد.
۱۱- سرعت افزایش زاویه بوم(Boom elevation speed):
زمانی که لازم است تا بوم با کمترین طول از پایین ترین نقطه به بالاترین نقطه خود برسد.
۱۲- سرعت پیچیده شدن سیم بکسل(single line speed – winding up speed):
بیشترین سرعت پیچیده شدن سیم بکسل در یک دقیقه بر روی درام می باشد.
۱۳ سرعت هوک(Hook speed):
ماکزیمم سرعت بالا رفتن هوک در دقیقه می باشد. سرعت هوک از تقسیم سرعت سیم بکسل بر تعداد لای آن بدست می آید.
۱۴- سرعت سوئینگ(Swing speed):
بیشترین تعداد گردش دستگاه بر دقیقه می باشد.
۱۵- بیشترین عکس العمل جک در عملیات( Maximum jack reaction in operation):
بیشترین فشار در نقطه اتکا جرثقیل بر روی زمین(محل استقرار جک های پایه) می باشد، هنگامی که جرثقیل با حداکثر بار خود، سوئینگ کند. هنگامی که جک های پایه کاملا باز شده باشند، این مقدار به عنوان ماکزیمم عکس العمل جک نامیده می شود. زمینی که جک های پایه بر روی آن مستقر می شود باید برای این منظور آماده شده باشد.